Maria V. Snyder: Poison Study - Méregtan (Study #1)


Szerző: Maria V. Snyder
Sorozatcím: Study
Cím: Méregtan
Eredeti cím: Poison Study
Eredeti megjelenés: 2004
Műfaj: ifjúsági, fantasy
Fordító: Robin Edina
Oldalszám: 448 oldal
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Megjelenés: 2014
Ár: 3.299 Ft

    


Fülszöveg:

Koporsószerű sötétségbe zárva nincs körülöttem az égvilágon semmi, ami elterelhetné figyelmemet az emlékeimről. Megöltem Reyadot. Megérdemelte a halált – ám a törvény szerint a tettemért én is halált érdemlek. Ixiában a gyilkosságért kivégzés jár. S most már csak a hóhér kötelére várok. Ám ugyanaz a törvény, amely ítélettel sújt, akár meg is mentheti az életemet. Ixia ételkóstolója, akit arra választottak ki, hogy a Parancsnok egészségét a mérgezett ételektől megóvja, immár holtan hever. A törvény pedig kimondja, hogy a soron következő halálbüntetésre ítélt fogolynak – vagyis nekem – fel kell ajánlani a tisztséget. Merénylet, mágia, megpróbáltatások…




,,Sűrű sötétségbe zárva, amely úgy ölelt körül, akár egy koporsó, semmi sem nyújtott menekvést az emlékeim elöl."



Sorozat: Study #1.


A hamis herceghez hasonlóan ezt a kötetet is nagyon régóta kinéztem magamnak angolul és mielőtt elkezdtem volna nagy tömegben olvasni a külföldi nyelven íródott könyveket, már meg is jelent magyarul nagy szerencsémre. Ennek azért örültem, mert egyrészt még nem vagyok olyan magabiztos más nyelven olvasó, hogy ilyen hosszú regényeket csak úgy két nap alatt elolvassak - tényleg nagy darab ez a Méregtan! - másrészt pedig jobb ha minél többet olvasok az anyanyelvemen.


Az alap: Ixiában járunk, ahol a történet kezdetén Yelena a kivégzését várja, mert megölte korábbi gyámjának, Brazell tábornoknak az egyetlen fiát, Reyadot. Viszont úgy néz ki, hogy éppen szerencsenapja van, mert Valek, a Tábornok jobbkeze, felajánlja neki a lehetőséget az életre. A korábbi ételkóstoló meghalt, így helyére a törvények értelmében az kerül, aki éppen legközelebb áll a halálhoz az elítéltek hosszú sorában - természetesen csak akkor ha elvállalja ezt a tisztséget. A lány igent mond, de utána már nemcsak Brazellel kell szembenéznie, hanem úgy tűnik, mintha az egész világ Yelena ellen fordult volna - többek között egy déli mágus is.

Hatalmas csalódás volt nekem ez a regény és szerencsére nem negatív módon, hanem pozitívan. Egyszerűen a bejegyzésbe elég lenne csak annyit írni, hogy szerettem ezt a történetet, de hát nem én lennék, ha nem találnék mindenben furcsállnivalót, így mégsem lesz olyan rövid az értékelés, bár azt hiszem a Méregtan az idei legjobb YA eddig. Azért csak hiszem, mert most hirtelen nem ugrik be más kiemelkedő alkotás vagy olyan amit ennyire szerettem volna.

A leges-leges-legjobban az tetszett benne, hogy a szerző egy, az átlagosnál durvább történetet hozott el az olvasóknak és nem akarta szépíteni a szereplőjét illetve annak a tetteit, bár azért kiderül egy-két enyhítő körülmény, de itt azért működött jobban ez a szál, mint A hamis hercegben, mert a szerző Yelenát nem állította be rossznak a kötet elején és azért várható, hogy idővel egyre többet tudjunk meg a karakterről... például a nehéz múltját bár azért a jelene sem éppen sétagalopp és egy YA-ban ez nem igazán megszokott. A másik plusz, hogy egy percig nem untam a regényt, viszont rengetegszer kerül bajba a főszereplő és ezt már nagyon soknak éreztem, elég lett volna ennél kevesebb merénylet is.
A szerző fenntartja a feszültséget az információk adagolásával, mert folyamatosan derül ki, hogy mi történt Yelenával, mi a helyzet vele és mivé áll össze az a sok plusz mellékinformáció ami útközben elhangzik. Itt-ott elrejtőzik egy pár utalás vagy tény, ami a lányra és múltjára utal, de ahogy az lenni szokott csak a végén derül ki minden. Lehetséges, hogy bizonyos része sablonos és valamit simán ki lehet találni, de ez engem most nem zavart, mert ebben a sötétebb sztoriban megtaláltam azt a pluszt, ami megszerettette velem a Méregtant, ez pedig a szerző és az ő látásmódja volt.

A jó dolgok ellenére azért néztem egyet-kettőt néhány furcsa elemnél, ilyen volt például a Pillangó Por is, aminél azonnal kijelentettem, hogy ezt így khm... nem fogadom el és csak úgy győztem le magamban ezt a gondolatot, hogy elhitettem magammal bizony a fantasyben bármi megtörténhet... bár a hányás sokat segített volna azonnal is, de mindegy, az ehhez kötődő magyarázatot viszont semmiféleképpen nem fogadom el. Azért persze a történetben akadnak olyan elszólások, amik miatt az olvasó azonnal rájöhet, hogy itt valami baj van, például mikor Yelena három napig feküdt eszméletlenül a Kedves miatt és akkor mi a helyzet a PP-vel, főleg hogy az akinek a felügyeletére bízták otthagyta...
Aztán persze bosszankodtam nagyokat a végénél, mert SPOILER hehe, igazam volt. SPOILER VÉGE Akadt még egy ilyen jelenet szintén a befejezés környékén, akkor, amikor Yelena magába néz, szó szerint, és én is csak nézni tudtam, de nem befelé, hanem a plafonra. Amúgy ezeket leszámítva a történet nagyon is király és még olvasás után sem hagy nyugodni, nagyon régen írtam már ilyet, tutira Top tízes lesz az év végi összesítőben a Méregtan! És még álmodtam is vele!
,,A Parancsnok az emberek képességeihez és tudásához mérten osztogatta a feladatokat, nem pedig nemi hovatartozás alapján."
Ebben a könyvben lényeges a világkidolgozás szerepe is, hiszen fantasyról van szó és a szerző Ixiában építkezik. Nagyon szerettem a rövid magyarázatokat és az ország képét a tábornokok körzeteivel, illetve a Parancsnok hatalomra kerülésével, sőt még bizonyos körzetek jellemzőiről is olvashattam és úgy általában véve részletes a kép. Engem amúgy ez érdekelt jobban, plusz a mérgek, mert ha már Valek olyannal is fenyegetőzik mint például a Pillangó Por, akkor szerintem ebből több is kerülhetett volna a történetbe, bár azért itt sem érheti szó a ház elejét. Kíváncsi vagyok a teljes világra, így - mivel már nem Ixiában leszünk az elkövetkezőkben - ezzel most nem foglalkoznék, bár észak is érdekelne. A mágia rendszeréről keveset tudok, de mivel a második rész címe Magic Study (Mágiatan) ezért ott biztos több is lesz ennél az alapnál.

Szerencsére a szerelem a háttérben marad legalábbis egy ideig és kevés ilyen rész akad a kötetben, plusz kiszámítható, de jó ez így. Benne akart lenni egy szerelmi háromszög is, de nagy örömömre ezt a karakterek sem látták járható útnak, így nem is indult a picsogás, sem a vonzalom a harmadik fél felé hála az égnek.

A karakterek közül Yelenát és a Valekot kedveltem, a lány egyébként okos és mindig végiggondolja mit tesz, tehát előbb gondolkodik és csak utána cselekszik, plusz ő egy túlélő típus. A férfi történetére pedig továbbra is kíváncsi vagyok, szerintem túl kevés derül ki róla. Egyébként én végig a fiatal Perselus Piton alakjával képzeltem el őt... A mellékszereplők nem olyan erős személyiségek talán a Parancsnok kivételével, így a kapcsolatok terén a mester-tanítvány vonal erős én meg szeretem az ilyet.

Úgy érzem mindent leírtam, mást úgy igazán nem érdemes megemlítenem, talán még annyit, hogy a végénél kicsit kiakadtam a Parancsnokra - hálátlan dög! - de egész jó kis izgalmas lezárással lett vége. A második (Magic Study - Mágiatan), illetve harmadik rész (Fire Study - Tűztan) külföldön már megjelent, bár úgy látom 2015-ben folytatódnak Yelena kalandja a Soulfinders (Lélekkereső) szériában a Shadow Study (Árnytan) könyvvel.

Szerintem ez a könyv egy erős YA, kevés szerelemmel, egy megfontolt hősnővel és izgalmas cselekménnyel, kedvenc lett!

Ajánlom azon olvasóknak, akik szeretik a durvább történeteket de még nem léptek még ki az ifjúságik bűvköréből illetve azoknak, akik egy jó YA-t keresnek, kutatnak. Mert ez a legjobb választás!

A Méregtant a Könyvmolyképző Kiadó jelentette meg 2014-ben, a Study sorozat első részeként.

Köszönöm, hogy elolvastad!






Részlet a regényből:

Lesd meg őket is!

0 megjegyzés